De grootste lessen van Deborah Da Boit, na 3 jaar ‘Back to the Future’ in Jordanië

Deborah Da Boit werkt als landendirecteur Jordanië en Syrië voor Terre des Hommes. Woensdag 24 april in het Humanity House in Den Haag vertelt zij over de lessen de zij heeft geleerd tijdens het drie jaar durende Back to the Future programma in Jordanië. Een project dat ruim 21,000 Syrische vluchtkinderen hielp om naar school te gaan, in Libanon en jordanië. Wat haar wakker heeft gehouden? Of waar ze de meeste energie van kreeg? In dit korte interview lichten wij alvast een tipje van de sluier:

Waar heb jij de afgelopen jaren ‘s nachts wakker van gelegen?

“Waar ik ‘s nachts van wakker lig, is het besef dat kinderen een oplossing nodig hebben die op de lange termijn werkt, waar toekomstige generaties van kunnen profiteren. Ja, we helpen met het renoveren van scholen. Ja, we helpen hen met taal en rekenen. Ja, we geven allerlei bewustwordingsactiviteiten, zoals lessen over persoonlijke hygiëne. Maar ik geloof dat we daarmee alleen écht een verschil kunnen maken, als dit allemaal ook wordt voortgezet. Anders blijven problemen als kinderarbeid en kindhuwelijken in de toekomst gewoon bestaan.”

Wat is jouw motivatie geweest om je drie jaar lang in te zetten voor het Back to the Future programma in Jordanië?

“Waar ik veel energie uithaal, is vooral wanneer ik de studenten en hun ouders uit het programma ontmoet en van hen hoor wat ze van het project vinden, wat het voor hen betekent. Dan voel ik me trots. We hebben de doelstellingen die we aanvankelijk voor ogen hadden met het project, bereikt. We hebben scholen gerenoveerd, zodat ze veilig en prettig zijn voor kinderen, we hebben bijlessen verzorgt, we hebben duizenden kinderen geholpen om naar school te gaan.”

Wat is voor jou de grootste les die je hebt geleerd over het bieden van onderwijs aan vluchtkinderen, na 3 jaar ‘Back to the Future’ in Jordanië?

“Hoe belangrijk het is om met een uitgebreide en geïntegreerde aanpak te werken. Als eerste voorbeeld: onderwijs en kinderbescherming staan niet los van elkaar. Het is van fundamenteel om beide te combineren, om tot een project te komen dat bijdraagt aan het welzijn van het kind. Als tweede voorbeeld: we merken hoe ons werk in buurthuizen helpt om het vertrouwen te winnen van de gemeenschap en van de families die we willen bereiken met het ‘Back to the Future’ project. Tenslotte, het is enorm belangrijk om mensen bewust te maken van het belang van onderwijs en ook van preventie van geweld op school. Dat is allemaal niet vanzelfsprekend.”

Wat is één van de grootste uitdagingen waar je tegenaan bent gelopen?

“Eén van de grootste uitdagingen binnen ‘Back to the Future’ is iedereen op één lijn krijgen. Collega’s binnen het consortium, schooldirecteuren, onderwijzers, leerlingen, ouders; iedereen wordt betrokken bij het hele proces om een onderwijsprogramma op te zetten en uit te voeren. Uiteindelijk gaat het erom dat de mensen zelf zich betrokken en verantwoordelijk voelen voor de resultaten. Uiteindelijk behalen zij die resultaten als gemeenschap.”

Wat is volgens jou belangrijk als een NGO onderwijs voor vluchtkinderen wil organiseren?

“Je moet heel goed op de hoogte zijn van de nationale context van een land. Hoe steken overheidsorganen in elkaar en hoe werken ze onderling samen? Hoe is humanitaire hulp georganiseerd in een land? Met welke (mogelijke) juridische beperkingen moet je rekening houden?”



 

29357151_10215441053730508_7766814210390799148_n.jpg

Deborah Da Boit, landendirecteur Jordanië en Syrië voor Terre des Hommes

 

Share this:

Gerelateerd nieuws