In de media: Het succes van 'Roelof Hemmen gaat undercover'.

Een beschouwing van de clips en de reactie uit de pers

Om aan te tonen hoe makkelijk kinderen seksueel uitgebuit kunnen worden, reisde Terre des Hommes’ ambassadeur Roelof Hemmen undercover als sekstoerist af naar de Filipijnen. Terre des Hommes onderzocht op dat moment een groep van pooiers die gezamenlijk 30 kinderen aanboden voor seksueel misbruik.

Van online een meisje bestellen tot vlak voor haar neus staan

In de online serie Roelof Hemmen gaat undercover volgt de kijker Roelof vanaf het moment dat hij online een meisje bestelt, totdat hij vlak voor haar neus staat in Manilla op de Filipijnen. Roelof's undercover actie maakt deel uit van een groter programma van Terre des Hommes. Met Sweetie 2.0 bevrijdt Terre des Hommes zoveel mogelijk kinderen uit online seksueele uitbuitingssituaties. Wij steunen de slachtoffers met juridische hulp en trainen agenten hoe zij om moeten gaan met slachtoffers van seksuele uitbuiting. Lees hier meer over onze aanpak.

Op weg naar het meisje spreekt hij experts van de partnerorganisaties van Terre des Hommes Nederland en de Filipijnse autoriteiten over het fenomeen online seksuele uitbuiting. Terre des Hommes geeft alle informatie door aan de Filipijnse politie en in januari jl. vindt een eerste arrestatie plaats. 10 kinderen worden hierbij bevrijd. 

In de pers

Op de avond van 4 april vertelt Roelof Hemmen over zijn ervaring aan tafel bij Jinek Live. De aflevering werd door maar liefst 1,2 miljoen mensen bekeken. Eén dag later schoof Hemmen aan bij drie radiouitzendingen om te vertellen over zijn undercover actie voor Terre des Hommes, namelijk bij: BNR Nieuwsradio, AD De Ochtendshow to Go en NPO radio 2.

Onder anderen RTL nieuws, Fok.nl, het Brabants Dagblad, het Algemeen Dagblad, Tubantia, De Limburger, Provinciale Zeeuwse Courant en de Stentor volgden Hemmen’s televisie optreden op met een online artikel over online kindermisbruik. De krantenkoppen varieerden van ‘Ik onderhandelde over ontmaagding van een 12-jarige meisje’ tot ‘Ik had voortdurend een gevoel van walging’.

Belang van de pers

De hoeveelheid media aandacht die Terre des Hommes’ ambassadeur Roelof Hemmen genereerde met zijn online serie, zorgt niet alleen voor meer aandacht voor de problematiek rondom seksuele uitbuiting. Het heeft tegelijkertijd een waarschuwende werking, waardoor kindersekstoeristen eerder worden afgeschrikt. 

 

Share this:

Gerelateerd nieuws