Hoteleigenaren: beschermen van kinderen is winstgevend

Hoteleigenaren van zowel lokale middelgrote ondernemingen als grote multinationals zijn het erover eens: het implementeren van een beschermende omgeving voor kinderen leidt tot meer winst. Deze verrassende uitspraken werden gedaan tijdens de Global Summit on Child Protection in Travel and Tourism in Bogotá. Verschillende bedrijven bespraken met NGO’s manieren om kinderen te beschermen tijdens een sessie van de Down to Zero Alliance.

Terre des Hommes pakt seksuele uitbuiting aan

Down to Zero

Down to Zero (DTZ) is een gezamenlijk programma ter bestrijding van commerciële seksuele uitbuiting van kinderen in 11 landen in Latijns-Amerika en Azië. Vijf kinderrechtenorganisaties werken samen om het programma uit te voeren. In Colombia zijn de ICCO Cooperation en ECPAT actief.


The Code

Hotels creëren een beschermende omgeving door The Code te implementeren. The Code (een afkorting voor “De gedragscode voor bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting in de reis- en toerismebranche”) is een initiatief van meerdere belanghebbenden met de missie om bewustwording, hulpmiddelen en ondersteuning te bieden aan de toeristische sector om seksuele uitbuiting van kinderen te voorkomen. Zo laten bijvoorbeeld hotels hun personeel tranen hoe seksuele uitbuiting van kinderen te herkennen en informatie aan hun gasten over het fenomeen te verspreiden. Dit is cruciaal: niet alleen personeel kan seksuele uitbuiting van kinderen voorkomen, maar eigenlijk kan iedereen een bijdrage leveren door simpelweg hun ogen en oren te gebruiken.

 

Van een goed idee naar de implementatie in het dagelijks leven

ECPAT heeft The Code geïnitieerd. In de Down to Zero Alliance in Colombia werkt ECPAT samen met ICCO. Deze twee NGO’s werken via lokale partners. Eén van hen is Renacer. Deze partner maakte een wezenlijk verschil in het vergroten van het bewustzijn en het opleiden van Colombiaanse partners in de particuliere sector en de overheid. Het waren de medewerkers van Renacer die The Code introduceerden bij verschillende Colombiaanse hoteleigenaren.

Winstgevend

Eén van hen is de heer Hernán Franco. Hij is algemeen directeur van een lokaal Colombiaans hotel en legt uit hoe hij ontdekte dat het beschermen van kinderen een positieve invloed had op zijn winst. “The Code voegt een ster toe aan onze hotelbeoordeling. Stel je een vijf sterren hotel hebt, worden dat er na de implementatie van The Code zes. Wanneer onze klanten de borden over seksuele uitbuiting van kinderen opmerken en wij ze uitleggen waar we voor staan, dat we vechten voor de bescherming van kinderen tegen seksuele uitbuiting, zijn ze erg blij om bij ons te overnachten en geven de voorkeur aan ons boven andere hotels, die dit niet expliciet vermelden.”

Ook gericht op de informele sector

“Ik was aangenaam verrast”, vertelt Judith Flick, Programmamanager Down to Zero bij Terre des Hommes, “om te horen dat hoteleigenaren geloven dat ze een verantwoordelijkheid hebben die verder gaat dan hun eigen bedrijf. Ze zijn er van overtuigd dat hun verantwoordelijkheid verder reikt dan hun eigen personeel, inclusief de hele toeleveringsketen. Sommige bevatten ook informele leveranciers die verbonden zijn aan hun bedrijf, zoals massagesalons, verkopers en andere kleine bedrijven die de toeristen bedienen die hun hotel gebruiken.

Down to Zero programma

Wereldwijd zijn twee miljoen kinderen slachtoffer van commerciële seksuele uitbuiting. In een alliantie genaamd ‘Down to Zero’ werken Terre des Hommes (lead), Plan Nederland, Defence for Children - ECPAT, Free a Girl en ICCO Cooperation samen om commerciële seksuele uitbuiting in elf landen in Azië en Latijns Amerika uit te bannen in 2020. Down to Zero wordt uitgevoerd in samenwerking met het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Het 5-jarig programma (2016-2020) stelt kinderen en jongeren in staat zelf voor hun rechten op te komen, helpt gemeenschappen hun kinderen beter te beschermen tegen commerciële seksuele uitbuiting en verbetert en implementeert relevante beleid en wet- en regelgeving in de elf landen. Ook werkt de alliantie samen met het bedrijfsleven, bijvoorbeeld in de toeristische sector.

Lees meer over het Down to Zero programma->>

Share this:

Gerelateerd nieuws