"Kinderarbeid is de verantwoordelijkheid van de consument"

Terre des Hommes haalt kinderen uit de micamijnen en zorgt dat ze naar school kunnen. Dit doen we samen met bedrijven, de overheid, gemeenschappen en de kinderen zelf. Vandaag start een publiekscampagne tegen de manier waarop mica wordt gewonnen. We roepen de Nederlandse consument op om een petitie te ondertekenen. In Spraakmakers op NPO radio1 de stelling: "Kinderarbeid is de verantwoordelijkheid van de consument."

 

Terre des Hommes strijdt tegen kinderarbeid

"Bedrijven hebben de verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat zij mica inkopen op plekken waar geen kinderarbeid zit", aldus persvoorlichter Jos de Voogd van Terre des Hommes. 

Daarnaast ligt de verantwoordelijkheid ook bij de overheid. Dat vindt ook luisteraar Gerard Brummer. "Ik ben voor zo min mogelijk overheidsbemoeienis, maar in dit geval zouden overheden op basis van bewezen bevindingen moeten ingrijpen. Net zoals producten worden verboden, in welke bepaalde (gif)stoffen zitten, zouden ook producten verboden kunnen worden die met kinderarbeid tot stand zijn gekomen. Maar ja, veel wordt dan veel duurder en een aantal bedrijven zal ophouden te bestaan. Het eeuwige dilemma: Waarvoor te kiezen? Economie of mensenrechten?"

Volgens Tomas Friedhoff kunnen consumenten zeker een verantwoordelijkheid nemen. Zelf had hij tot op heden nog niet van Mica gehoord. "Ik koop dus volgende keer niet ‘n iPhone maar ‘n Hollandse Fairphone!"

Luister hier de uitzending >> (Op 6.40 is persvoorlichter Jos de Voogd van Terre des Hommes aan het woord)

Lees hier hoe wij kinderen uit micamijnen halen >>

Lees hier hoe u bedrijven kunt aanspreken >>

Lees hier hoe u ons werk kunt steunen >>

 

Share this:

Gerelateerd nieuws