Samenwerking in strijd tegen seksuele uitbuiting in de toerismesector in Indonesië

In Indonesië, een land met meer dan 17.000 eilanden en meer dan 300 etnische groepen, is de samenwerking op nationaal en lokaal niveau cruciaal in het bestrijden van de seksuele uitbuiting van kinderen. Een goede samenwerking tussen de overheid, de privésector en de reis-, toerisme-, horeca-, en mediasector is daarom erg belangrijk. Via de 'National Campaign on Tourism Safety' kregen werknemers van verschillende bedrijven uit de privé sector trainingen en workshops over het bestrijden van seksuele uitbuiting van kinderen.

In de “National Campaign on Tourism Safety” zijn bedrijven in de reis- en toerismesector actief betrokken. De campagne wordt door het ministerie van toerisme uitgevoerd in de grootste toeristen hubs. Werknemers van verschillende bedrijven uit de privésector kregen trainingen en workshops over het bestrijden van seksuele uitbuiting van kinderen in Jakarta, Surabaya, Batam en Lombok. Er deden grote bedrijven mee zoals ACCOR, Hilton en Golden Tulip Group, maar ook lokale gasthuizen, homestays, massage studio's en karaoke- en biljart cafés. Organisaties uit de privésector hebben hun steun toegezegd in het verbannen van de seksuele uitbuiting van kinderen. Onze 'Down to Zero' alliantie en partnerorganisaties zijn betrokken bij de discussie en de bewustwordingscampagnes over de seksuele uitbuiting van kinderen.

Samenwerking met hotels

In Jakarta heeft DoubleTree by Hilton Hotel samen met 'Down to Zero' partners slachtoffers hulp geboden. Zo verzorgden ze trainingen voor slachtoffers en hun ouders, en zetten ze een stageprogramma op in de horecasector – speciaal voor slachtoffers. Daarnaast hebben homestays en hotels in het centrum van Lombok zich beschikbaar gesteld als locatie voor maandelijkse bijeenkomsten voor de leden van de lokale gemeenschap die zich inzet om kinderen te beschermen en de 'Down to Zero' partnerorganisaties. Ook is er een samenwerking opgezet met de Indonesia Tourism Development Corporation in Lombok. Zij hebben kinderbescherming geïntegreerd in hun beleid.

Bewustwordingscampagnes

Bij recente samenwerking tussen de “Association of Indonesian Tours and Travel Agencies” en kinderorganisaties in centraal Lombok, is er een galadiner georganiseerd waar kinderen een theaterstuk hebben opgevoerd over commerciële seksuele uitbuiting en kinderhuwelijken in het toeristische gebied. Dit activisme – geleid door kinderen – is gericht op het verspreiden van informatie en het vergroten van bewustzijn in de privésector over het belang van het bestrijden van de commerciële seksuele uitbuiting van kinderen in toeristische gebieden.

De 'Down to Zero' alliantie werkte samen met mediabedrijven (radio en TV) in Jakarta en Surabaya. Deze zenders hebben campagne gevoerd over de gevolgen van de commerciële seksuele uitbuiting van kinderen.

Succes in de ICT-sector

Ook is dankzij de 'Down to Zero' alliantie samenwerking met de ICT-sector in Indonesië opgezet. Een voorbeeld is de overeenkomst met Google Indonesia en het Ministerie van Gendergelijkheid en Kinderbescherming om trainingen geven over ter voorkoming van online commerciële seksuele uitbuiting in 22 provincies in Indonesië.

'Down to Zero' kan ook optreden als een ‘Trusted Flagger’ op Youtube en daardoor materiaal van seksueel misbruikte kinderen, rapporteren bij het online platform.

Share this:

Gerelateerd nieuws