Sweetie wint Transparant Prijs 2015

Terre des Hommes heeft met het Sweetie project de Transparant Prijs gewonnen in de categorie ‘Meest impactvolle boegbeeldproject’. Aan de prijs is een bedrag verbonden van € 25.000.

Terre des Hommes pakt seksuele uitbuiting aan

Sweetie wint Transparant Prijs

Namens Terre des Hommes nam projectleider van Sweetie Hans Guijt een cheque met het geldbedrag in ontvangst, uit handen van juryvoorzitter Herman Wijffels. Voor de prijs waren vier projecten genomineerd. Naast Sweetie waren dat Een bloedserieuze zaak (Plan Nederland), Stop meisjesbesnijdenis! (Amref Flying Doctors) en TikkieRing (Hartstichting).

Webcamseks met kinderen op de kaart

Met het digitale meisje Sweetie zette Terre des Hommes webcamseks op de internationale kaart. In twee maanden tijd ontmaskerde Terre des Hommes met behulp van Sweetie meer dan 1.000 plegers van webcamseks met kinderen. Een aantal van hen is inmiddels veroordeeld. Terre des Hommes is nu bezig met een vervolgcampagne, met als doel potentiële daders af te schrikken en te waarschuwen.

Beloning voor maatschappelijke impact

De Transparant Prijs is bestemd voor organisaties die het publiek het beste informeren over hun maatschappelijke impact. De prijs is een initiatief van accountantsbureau PricewaterhouseCoopers (PwC), ondersteund door de Nationale Postcode Loterij. De Nationale Postcode Loterij stelde in totaal 100.000 euro beschikbaar voor de winnaars. Sweetie werd als winnaar in de categorie ´Meest impactvolle boegbeeldproject´ aangewezen door een jury onder leiding van Herman Wijffels, de directeuren van honderd goede doelen en het publiek dat aanwezig was bij de uitreiking.

Trots

Terre des Hommes is trots op de prijs. Plan Nederland won de Transparant Prijs voor het beste jaarverslag in de categorie grote fondsenwervende instellingen en ontvangt € 50.000. Mama Alice, een stichting die zich inzet voor Peruaanse straatkinderen, kreeg de prijs voor het beste jaarverslag (€15.000 euro) in de categorie kleine fondsenwervende instellingen. FairMail, producent van fair trade ansichtkaarten, won in de categorie social enterprises een prijs van € 10.000.  

We zijn sprakeloos, erkenning vanuit de goededoelensector is bijzonder.

Hans Guijt, projectleider Sweetie

Sweetie valt vaker in de prijzen

Sweetie ontvangt vele reclameprijzen waaronder drie Gouden Lampen en een Grand Prix.Terre des Hommes is uitgeroepen tot adverteerder van het jaar door de Stichting Adverteerdersjury Nederland. (SAN). Daarnaast mocht Sweetie samen met Lemz nog twee SAN-awards in andere categorieën ontvangst nemen. Ook sleepte Sweetie de ‘Tomorrow Award’ in Miami in de wacht vanwege het gebruik van indrukwekkende innovatieve techniek bij de campagne. Sweetie is ook in Engeland beloond door de Britse vakjury  met drie onderscheidingen (white, yellow, en black pencil).

Lees meer over 'Sweetie 2.0: Webcamseks met kinderen de wereld uit' >>

 

Share this:

Gerelateerd nieuws