Terre des Hommes adverteerder van het jaar met Sweetie project

Terre des Hommes is gisteravond uitgeroepen tot adverteerder van het jaar door de Stichting adverteerdersjury Nederland (SAN).

Terre des Hommes pakt seksuele uitbuiting aan

De jury prees de aanpak van de Terre des Hommes’ campagne Sweetie om een nieuw fenomeen als webcam kindersekstoerisme in een klap op de kaart te zetten en zo te bestrijden. De campagne is in samenwerking met het bureau Lemz bedacht en uitgevoerd. De Sweetie campagne werd donderdagavond rond dezelfde tijd in Londen beloond met  drie onderscheidingen (white, yellow en black pencil) door een Britse vakjury.
 
Naast de titel adverteerder van het jaar heeft Terre des Hommes samen met Lemz ook prijzen ontvangen in andere categorieën tijdens de jaarlijkse SAN uitreiking. “We zien dat als een enorme erkenning voor het Sweetie project. We wilden een onbekend fenomeen dat onze aandacht nu verdiend op de kaart zetten en dat is meer dan gelukt door de enorme media aandacht”, vertelt Terre des Hommes’ directeur Albert Jaap van Santbrink. “Een half jaar geleden stond de wereldpers opgelijnd om het verhaal over Sweetie en ons onderzoek naar webcam kindersekstoerisme te verslaan.”
 
Het gezicht van het virtuele tienjarige meisje Sweetie ging de hele wereld over toen Terre des Hommes onthulde dat ze in tien weken tijd 1000 plegers van webcam kindersekstoerisme had geïdentificeerd en opgespoord. Van Santbrink: “ Door de aandacht is webcam kindersekstoerisme een onderwerp geworden op politieke agenda’s, wordt er over gesproken op VN niveau, is er een eerste arrestatie verricht en zijn we gesprekspartner bij politie en instanties die dit issue willen aanpakken. De Sweetie campagne heeft een enorme impact.”
 
De prijzenregen valt samen met een bezoek van Terre des Hommes partner FORGE aan Nederland. FORGE vangt slachtoffers van seksuele uitbuiting op en heeft de afgelopen twee jaar het aantal kinderen dat slachtoffer is van webcam kindersekstoerisme fors zien groeien. Sinds de Sweetie campagne is er veel aandacht voor webcam kindersekstoerisme in de Filippijnen.
 
De aandacht voor de Sweetie campagne en het fenomeen webcam kindersekstoerisme is ruim een half jaar na de onthulling nog lang niet weg.Zo trad Terre des Hommes donderdagavond op in een programma van Al Jazeraa English,  wordt het Sweetie project behandeld in verschillende Britse en Amerikaanse programma’s en wordt het onderwerp deze zomer besproken in de Arabische show Khawater, de bekendste televisieshow in het midden oosten met miljoenen kijkers. “We hopen dat al deze aandacht leidt tot stappen wereldwijd om webcam kindersekstoerisme te bestrijden en te voorkomen dat dit uitgroeit tot een industrie waar veel kinderen slachtoffer van zullen zijn.” men dat dit uitgroeit tot een industrie waar veel kinderen slachtoffer van zullen zijn.”   

 

Share this:

Gerelateerd nieuws