De grootste wens van Mohamad ging in vervulling. Met de steun van ons project ‘Back to the future’, gaat hij nu naar school. Hij droomt ervan om zelf ooit leraar te worden.

“In Syrië heb ik nooit de mogelijkheid gehad om te leren en naar school te gaan”, zegt Mohamad met verdriet in zijn stem. “Ik kom uit een arme boerenfamilie van acht: mijn ouders, drie broers en twee zussen. Toen ik opgroeide, leerden mijn broers, zussen en ik dat het belangrijk is om te werken. We hielpen mee in het huishouden en het gezin. Een opleiding werd niet als een prioriteit beschouwd. Ik was wel vaak jaloers op andere kinderen als ik hen met hun vrienden enthousiast naar school zag gaan. En best vaak was ik nieuwsgierig naar wat er geschreven stond op straat- of winkelborden, omdat ik dat niet begreep.”

Eén van de engste momenten van mijn leven

Terwijl hij diep ademhaalt, vertelt zijn vader: “Wat er in Syrië gebeurde, eiste de tol van iedereen. Ik herinner me één van de engste momenten van mijn leven, toen IS mijn kinderen een paar dagen lang kidnapte en dreigde om ze op brute wijze te doden. Gelukkig herinneren de jongere kinderen, inclusief Mohamad, zich niet veel van het incident. Hun ontsnapping is een groot wonder.”

Het is inmiddels ruim twee jaar geleden dat de familie veiligheid in Saida, in het zuiden van Libanon, zocht. Ze vonden een klein driekamer appartement dat ze konden huren. Maar tot op de dag van vandaag worstelen ze nog altijd met hun financiën. De moeder van Mohamad werkt niet en zijn vader vindt maar sporadisch werk in de bouw.

Psychosociale hulp

Ongeveer een jaar geleden veranderde het leven van de jonge Mohamad. Met hulp van ons onderwijsproject kon hij meedoen aan onze Engelse lessen en kreeg hij psychosociale hulp. Mohamad was direct enthousiast en zijn ouders stemden ermee in. Zij beseften toen hoe belangrijk is dat kinderen een goede opleiding krijgen.

Mohamad’s enthousiasme bleek ook uit zijn schoolprestaties, waar hij volgens zijn leraren nooit een sessie miste. Hoewel hij sommige dingen eerste heel moeilijk vond, was hij bereid moeilijkheden te overwinnen en om hulp te vragen waar nodig.

Vastbesloten en volhardend

Na zijn succes bij ons project, schreef hij zich in voor “Islah”, een openbare school in dezelfde regio. Op deze school worden kinderen aangemoedigd om zo snel mogelijk op hetzelfde niveau als Libanese kinderen te komen. Vastbesloten en volhardend wacht Mohamad nu ongeduldig op de start van het 2e schooljaar, dat in de herfst zal beginnen.

“In de tussentijd blijf ik lezen, zal ik voetballen met mijn nieuwe vrienden van school, mijn moeder met klusjes in huis helpen en mijn jongere broer Ahmad met zijn huiswerk helpen”, sluit Mohamad af. Ahmad staat ook ingeschreven bij ons onderwijsprogramma.

 

Share this: