Terre des Hommes logo
DoneerStrijd mee
Zoeken

Strijd mee

Word donateurAls partnerTeken de petitieGeef spullen
Actueel

Een veilige online wereld voor kinderen in Cambodja

5 april 2024

In Cambodja is de campagne 'Safe Online World for Children' gelanceerd in samenwerking met het Ministerie van Post en Telecommunicatie en de populaire social media influencer Catherine Harry. Wij richten ons op het vergroten van bewustwording van de belangrijkste online veiligheidsmaatregelen voor kinderen en ouders. De campagne promoot ook een live Facebook Chatbot-spel over online veiligheid.

Play the Facebook Chatbot Game (Khmer only)
In Cambodja houdt Terre des Hommes een interactieve online campagne tegen seksuele uitbuiting.

Online seksuele uitbuiting van kinderen in Cambodia

In Cambodja heeft 1 op de 10 kinderen te maken met online misbruik (Disrupting Harm, 2022). In het Aziatische land is internet wijdverspreid en makkelijk toegankelijk. Met name social media zijn erg populair onder kinderen en juist kinderen zijn extra kwetsbaar voor online uitbuiting. Dit kan ernstige en langdurige gevolgen hebben, zoals psychologische trauma's en zelfbeschadiging.

Kinderen moeten online veilig zijn. Maar hoe bevorder je dat? De campagne 'Een veilige online wereld voor kinderen' geeft antwoord op deze vraag. 

Over de campagne

Deze gezamenlijke campagne maakt onderdeel uit van ons SCROL-project. Het belangrijkste doel is kinderen en ouders bewust te maken van de gevaren online en het creëren van een veilige online wereld. Daarnaast hebben we een unieke live Facebook Chatbot game gelanceerd over online veiligheid.

De campagne geeft tips en informatie via afbeeldingen, video's en natuurlijk de nieuwe live Facebook Chatbot game. Denk bijvoorbeeld aan hoe tips over het activeren van privacy-instellingen, welke persoonlijke informatie je niet moet delen, hoe ouders online seksuele uitbuiting van kinderen kunnen stoppen, hoe je online misbruik kunt melden en nog veel meer.

Play the Facebook Chatbot Game (Khmer only)

Spelend leren via de online game

De online game is een interactieve manier voor kinderen om meer te leren over online veiligheid via Facebook, het meest populaire social media-platform in Cambodja. De link naar het spel leidt de speler naar een Facebook Messenger-venster waar diegene een onderdeel wordt van een verhaal door te reageren op verschillende scenario's waar kinderen online mee te maken krijgen. Al spelend leert de deelnemer meer over het onderwerp.

Bopha, Sam en Sarom

De chat laat deze verschillende scenario's zien aan de hand van drie personages: Bopha, Sam en Sarom. Het spel wordt gespeeld met Bopha als hoofdpersonage, waarbij de speler reageert op situaties waarmee Bopha te maken krijgt, zoals kwetsende opmerkingen, vriendschapsverzoeken van vreemden, enzovoort. Sam is een vriend die een positieve invloed heeft en goede gewoontes online deelt, terwijl Sarom een negatieve invloed heeft die Bopha blootstelt aan online gevaren.

"De kennis van internetgebruikers in Cambodja over online risico's en nadelige gevolgen blijft nog steeds erg beperkt. Daarom zijn er extra bewustmakingscampagnes nodig, zodat het publiek veilig online kan zijn", zegt Tan Sodany, directeur van de afdeling Informatie- en Communicatietechnologiebeleid van het Ministerie van Post & Telecommunicatie. 

Positieve impact op kinderen en ouders

"Deze campagne is een geweldig voorbeeld van de samenwerking tussen sleutelpartners: een ministerie, een Cambodjaanse influencer en een deskundige internationale ngo. De impact kan enorm zijn. We verwachten dat kinderen en gezinnen meer gaan praten over hun online activiteiten en samen leren hoe ze de risico's van online seksuele uitbuiting kunnen verminderen", zegt Zoe de Melo, van Terre des Hommes in Phnom Penh, Cambodja.

"Kinderen brengen het grootste deel van hun tijd online door, voor vermaak en onderwijs, vooral na de coronapandemie. Velen van hen hebben ten minste één social media-account, dus dit is een cruciaal moment voor ons om hen te beschermen en hen uit te rusten met de vaardigheden om misbruik te herkennen, veilig te blijven en te melden", zegt Catherine Harry, een Forbes-lijst social media influencer in Cambodja.

Meer leren over de campagne op Facebook, volg @adoseofcath @kitkoukon en @myonlinesafety. De campagne loopt tot oktober 2024. Het spel spelen? ga naar: bit.ly/SCROLchatbot

Voor meer informatie over deze campagne kun je contact opnemen met Mahima Sashank, Regional Communications Adviser Asia, Terre des Hommes Netherlands: m.sashank@tdh.nl.

Onze missieWat we doenOnze winkelsZoeken
DoneerStrijd mee
ActueelPublicatiesOnze organisatieWaar we werkenContact

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

En blijf op de hoogte van onze werkzaamheden binnen uitbuitingssituaties
Meld je aan