Terre des Hommes logo
DoneerStrijd mee
Zoeken

Strijd mee

Word donateurAls partnerTeken de petitieGeef spullen
Actueel

De kleuren van Corona

26 oktober 2020

Kunst is altijd een vorm van expressie geweest. Elke kunstvorm is geworteld in een cultuur die mensen uit een gemeenschap bij elkaar brengt.

Rangoli als effectief communicatiemiddel

Rangoli wordt beoefend in India. Mensen (meestal vrouwen) maken dan met gekleurd rijstpoeder ingewikkelde patronen op de grond. Dit doen zij tijdens festivals, vieringen of soms zelfs als een dagelijks ritueel. Bij het krieken van de dag is het een normaal verschijnsel in het grootste deel van India om vrouwen voor hun deur vakkundig deze ontwerpen te zien maken.

Terre des Hommes besloot in India de gemeenschap van Karnataka samen te brengen tijdens de moeilijke periode van de coronacrisis door een Rangoli-wedstrijd te organiseren in de projectgebieden.

Deze projecten zijn specifiek gericht op jongvolwassen meisjes en vrouwen die kwetsbaar zijn voor uitbuiting, of die het slachtoffer zijn van de gevolgen van kindhuwelijken. Een verboden gebruik dat bij de Devadasi-gemeenschap in de regio Noord-Karnataka nog regelmatig voor komt.

De meisjes kregen voorlichting over corona en hen werd gevraagd om rangoli-ontwerpen te bedenken om het bewustzijn over het virus te verspreiden. Met hun aangeboren talent voor deze kunstvorm creëerden zij bijzondere rangoli-ontwerpen waarin zij informatie over het virus verwerkten die tegelijkertijd als effectief communicatiemiddel werkten. 

De straten in de dorpen waren gevuld met prachtige rangoli-ontwerpen die de aandacht trokken van veel voorbijgangers. Maar het stelde de vrouwen en meisjes die het slachtoffer waren van uitbuiting ook in staat om hun vaardigheden te gebruiken voor een gemeenschappelijk doel. Het gaf hen tegelijkertijd de kracht weer in zichzelf te geloven door te zien welke impact zij maakten.

Kamalamma*, deelnemer van het (IMAGE) project in Karnataka

‘Elke ochtend maak ik een rangoli-ontwerp voor mijn huis. De rangolis die ik normaal gesproken maak, zijn heel anders dan degene die ik heb gemaakt om het bewustzijn over corona te vergroten.

Toen ik deze rangolis aan het ontwerpen was, waren mijn buren onder de indruk en zij begonnen soortgelijke ‘bewustmakings-rangolis’ te maken voor hun huizen. Ik ben zo blij en trots dat mijn kunstwerk vele anderen heeft geïnspireerd en het bewustzijn over het virus heeft vergroot’, zegt een enthousiaste Kamalamma*. Zij is een deelnemer van het ‘Initiative for Married Adolescent Girls Empowerment’ (IMAGE) project in Karnataka.

In elk district waar de wedstrijd is gehouden, zijn drie prijzen uitgereikt.

* naam is  gewijzigd om de identiteit te beschermen

Bekijk ons corona dossier
Onze missieWat we doenOnze winkelsZoeken
DoneerStrijd mee
ActueelPublicatiesOnze organisatieWaar we werkenContact

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

En blijf op de hoogte van onze werkzaamheden binnen uitbuitingssituaties
Meld je aan