Terre des Hommes logo
DoneerStrijd mee
Zoeken

Strijd mee

Word donateurAls partnerTeken de petitieGeef spullen
Actueel

Nederlanders willen geen kinderarbeid en vinden dat bedrijfsleven actie moet ondernemen

25 november 2021

Bijna tweederde (63,3%) van de Nederlanders zegt een product niet te zullen kopen als het gepaard gaat met kinderarbeid. Maar liefst 84,5% vindt zelfs dat bedrijven moeten zorgen dat hun producten vrij van kinderarbeid zijn. Dat blijkt uit onderzoek uitgevoerd in opdracht van kinderrechtenorganisatie Terre des Hommes. Toch zitten in veel van onze dagelijkse producten grondstoffen verwerkt die door kinderhanden zijn uitgegraven. Zoals het mineraal mica, dat gebruikt wordt in bijvoorbeeld auto’s, laptops en cosmetica. Terre des Hommes wil dat er een einde komt aan kinderarbeid in de micamijnen en lanceert daarom vandaag de campagne ‘Zeg NEE tegen kinderarbeid’. <>

In veel van onze dagelijkse producten zitten grondstoffen verwerkt die door kinderhanden zijn uitgegraven

Onderzoek onder Nederlanders naar mica en kinderarbeid

Terre des Hommes deed onderzoek naar de bekendheid van het Nederlandse publiek met mica en hoe kinderarbeid terug te dringen. Momenteel werken duizenden kinderen in India en Madagaskar elke dag in de mijnen om mica uit te schrapen. In plaats van naar school te gaan, hakken deze kinderen het mineraal mica uit voor veel van onze dagelijkse producten.  Mica geniet geen grote bekendheid: iets meer dan vier op de tien Nederlanders (41,3%) heeft er wel eens van gehoord. Slechts 12,6% daarvan zegt te weten in welke producten mica zit. 

Bedrijven moeten verantwoordelijkheid nemen

Slechts een klein deel van de Nederlandse consumenten (27,4%) weet wat zij kan doen om kinderarbeid terug te dringen. Genoemd wordt dan vooral om producten met kinderarbeid niet te kopen of bewuster te kopen. Bijna de helft van de Nederlanders weet  niet wat te doen en minder dan een kwart (22,9%) denkt dat zij niets kan doen tegen kinderarbeid.
Meer eensgezindheid is er over de rol van het bedrijfsleven: 84,5% van de Nederlanders vindt dat bedrijven moeten zorgen dat er geen kinderarbeid in hun producten zit.

De “Zeg NEE tegen kinderarbeid-campagne van Terre des Hommes vraagt consumenten dan ook een petitie te tekenen om bedrijven op te roepen actie te ondernemen.

Wetgeving nodig tegen kinderarbeid

Ook is driekwart van de Nederlanders (74,7%) het eens met de stelling dat de Wet Zorgplicht Kinderarbeid zo snel mogelijk moet worden ingevoerd. Deze reeds door het Parlement aangenomen wet, verplicht bedrijven te onderzoeken of er kinderarbeid in hun toeleveringsketen zit en zo ja, om daar actie op te ondernemen. De wet ligt echter al twee jaar ongebruikt op de plank, omdat Nederland wil wachten op Europese regelgeving. Dat kan echter nog jaren duren.

‘Wondermineraal’ mica 

Mica wordt ook wel het ‘wondermineraal’ genoemd, omdat het breed toepasbaar is en in veel dagelijkse producten zit. Het is essentieel voor de elektronica industrie omdat het extreem hittebestendig is, bestand tegen hoge voltages en isolerend. Het wordt veelvuldig toegepast in elektrische apparaten als broodroosters, magnetrons en haardrogers, in elektronica en in honderden auto-onderdelen. Het is ook een glimmer en zit daarom in cosmetica, shampoo, verf en (auto)lak.

Kinderarbeid in de mica mijnbouw

Toch wordt veel mica gedolven door kinderhanden. In India en Madagaskar, grote exporteurs van mica, werken duizenden kinderen in de mica winning. Maar ook landen als Brazilie, Sri Lanka en China geven grote risico’s op kinderarbeid.  

Terre des Hommes vindt dat bedrijven aan zet zijn kinderarbeid te stoppen. Daarom roept Terre des Hommes producenten op hun verantwoordelijkheid te nemen en alleen nog grondstoffen te gebruiken die vrij zijn van kinderarbeid. Doe mee en teken vandaag nog de petitie!

Onze missieWat we doenOnze winkelsZoeken
DoneerStrijd mee
ActueelPublicatiesOnze organisatieWaar we werkenContact

Meld je aan voor de nieuwsbrief en blijf op de hoogte

En blijf op de hoogte van onze werkzaamheden binnen uitbuitingssituaties
Meld je aan