Terre des Hommes logo
Onze missieWat we doenOnze winkelsZoeken
Doneer
Strijd mee
HomeOnze missieWat we doenOnze winkelsZoekenDoneerStrijd mee
ActueelPublicatiesOnze organisatieRegio's
Actueel

Internationale onderwijs dag door coronapandemie belangrijker dan ooit

24 januari 2021

De VN internationale dag van het onderwijs (24 januari) is door de sluiting van scholen wereldwijd door de corona pandemie misschien wel belangrijker dan ooit. Thema van de viering dit jaar is hoe het onderwijs door de coronacrisis te leiden en vooral hoe de door corona getroffen generatie van scholieren en studenten te helpen. Ook voor Terre des Hommes is onderwijs voor kinderen een hoofdthema.

Onderwijs helden

De VN viert de dag met een online UNESCO conferentie op 25 januari waarin 3 onderwerpen centraal staan: 1) onderwijs helden, 2) innovaties in het onderwijs en 3) de financiering van het onderwijs, nu door de corona crisis in veel landen het nationale budget zwaar onder druk staat. 

Terre des Hommes ziet het realiseren van toegang tot onderwijs voor kinderen als een van haar centrale taken. Ook doen we veel aan praktijklessen en trainingen voor slachtoffers van uitbuiting. 

Terre des Hommes en onderwijs
In India werken we met ouders uit de dorpen in de mica mijnbouwgebieden aan het opnieuw laten functioneren van scholen. Als de school in het dorp dankzij onze gezamenlijke inspanning weer open gaat, dan nemen de ouders hun kinderen niet meer mee naar de mijnen, maar sturen zij deze naar school, zo leert onze ervaring.

Ons Image project in Bangladesh heeft tot doel om jong uitgehuwelijkte meisjes naar school te laten gaan, in plaats van dat zij uitvallen en vroeg zwanger raken. Ook de voor besnijdenis gevluchte meisjes in Tanzania, krijgen les in het door Terre des Hommes gesteunde opvangcentrum. En in Nepal betalen we tijdelijk het schoolgeld voor minderjarige slachtoffers van seksueel misbruik door sekstoeristen, om te garanderen dat ze naar school blijven gaan. 

Onderstaand een drietal verhalen waarin onderwijs centraal staat. 

Digitaal onderwijs tijdens lockdown voor kinderen in mijngebied

De coronapandemie heeft een enorme impact op kinderen. Ook in India waar kinderen al maanden niet of nauwelijks naar school kunnen. Door corona lopen duizenden jongens en meisjes het risico uit beeld te raken. Zij zijn nu extra kwetsbaar voor uitbuiting. Voor Devi (14) hebben we via digitaal onderwijs kunnen voorkomen dat zij van de schoolbanken in de micamijnen is verdwenen.

Lees hier het volledige verhaal

Een nieuw leven voor Lilian

Lilian (15, niet haar echte naam) uit Oeganda werkt sinds 2 jaar in de prostitutie. Haar ouders zijn gescheiden en haar vader is overleden. Er was weinig toezicht op de jonge Lilian, die zich daardoor liet verleiden om geld te verdienen in een bordeel in de buurt. Daar kwam ze in aanraking met onze partnerorganisatie UYDEL, die zich dagelijks inzet om uitbuiting van jongeren in Oeganda tegen te gaan.

Lees hier het volledige verhaal

Een nieuwe kans voor Zahra's dochters

Zahra (26) kwam in 2013 met haar familie naar Libanon waar ze Rami, haar toekomstige man, ontmoette. Samen kregen ze vier kinderen, twee jongens en twee meisjes. Ze wonen in Saida en kwamen via de gemeenschap in aanraking met het Back to the Future-programma.

Lees hier het volledige verhaal

Onze missieWat we doenOnze winkelsZoeken
DoneerStrijd mee
ActueelPublicatiesOnze organisatieRegio'sLanden
Meld je aan voor de nieuwsbrief
Aanmelden